Посольство України в Йорданії представляє огляд найважливіших подій в Королівстві, підготовлений на основі повідомлень місцевих ЗМІ
Внутрішні події
3 березня Прем’єр-міністр Йорданії А.Енсур передав в Державний суд безпеки справу щодо незаконного продажу заявок на відшкодування сплачених податків. Ця справа кваліфікується як економічний злочин. Розслідування виявило цілу мережу посадовців, які займалися продажем таких заявок, а також підробкою рахунків, які не відображали реальні трансакції бізнесменів. При Міністерстві фінансів Йорданії було створено комітет з вивчення справи продажу заявок на повернення переплачених податків, який виявив, що Податковий департамент Йорданії отримував згадані заявки з вимогою відшкодування великих грошових сум громадянами, які взагалі не були зареєстровані як бізнесмени, що обкладалися податками. В результаті слідства було призупинено виплату згідно з фальсифікованими заявками на суму 1,7 млн. динарів. Загалом збитки від цієї афери склали 2,9 млн. динарів.
4 березня оприлюднено інформацію про те, що консультації між парламентськими блоками стосовно обрання кандидата на посаду глави йорданського уряду затягнулися. На думку місцевих аналітиків, причиною відсутності єдиного кандидата на посаду прем’єр-міністра є те, що депутати не поділяють єдиної думки щодо цього питання навіть всередині одного парламентського блоку, оскільки блоки сформовані на базі персональних зв’язків, а не політичних переконань. «Поки в Йорданії пануватиме племінний уклад, парламент не буде здатний сформувати парламентський уряд» - вважають політичні оглядачі в Йорданії.
6 березня Амманський апеляційний суд визнав недійсними офіційні результати парламентських виборів 23 січня ц.р. у 6-му виборчому окрузі міста Карак. Два депутати від цього округу, які пройшли в Нижню палату парламенту втратять свої місця в парламенті як тільки Нижня палата отримає висновки суду. Водночас, на думку місцевих експертів у сфері юриспруденції, практика таких рішень стосовно результатів виборів матиме негативний ефект не лише на регіональному, але й на національному рівні Королівства.
Зовнішня політика і міжнародні відносини
2 березня кордон Йорданії перетнуло 2 тис. сирійських біженців. У лютому поточного року кількість біженців з Сирії в Йорданії становила понад 60 тис. За даними ООН, в Йорданії офіційно зареєстровано 240 тис. сирійських біженців. Загалом, з початку сирійської кризи в Королівство в’їхало 421152 сирійців, з них 108 тис. знаходяться в таборі в Заатарі. Плани Йорданії щодо будівництва другого й третього таборів для сирійських біженців наразі є нереалізованими через фінансові проблеми. На сьогодні ООН отримала від міжнародної спільноти на потреби сирійських біженців на 20% менше від очікуваної суми у 1,5 млрд. дол. США.
3 березня Королівські авіалінії Йорданії змінили маршрут польотів на Бейрут з метою забезпечення безпеки своїх пасажирів. Попередній маршрут Амман – Бейрут здійснювався через повітряний простір Сирії, проте з огляду на ескалацію конфлікту в цій країні, було прийнято рішення щодо здійснення польотів через повітряний простір Єгипту. В результаті переліт на Бейрут збільшився на 45 хвилин.
4 березня кордон Йорданії перетнуло 1750 сирійців, з яких 200 мали кульові поранення. За інформацією Міністерства охорони здоров'я Йорданії, кількість сирійців, які мають інфекційні захворювання, є вражаючою й вартість їхнього лікування перевищує очікувані витрати. При цьому, захворювання були виявлені не лише у мешканців табору для біженців, але й у сирійців, які проживають в йорданських містах. Так, на сьогодні виявлено 7 сирійців із захворюваннями на СНІД, 60 – на таласемію, 41 – на туберкульоз й 39 – на гепатит. У переважної кількості біженців з Сирії виявлено гельмінти. Крім того, було зафіксовано навіть поліомієліт та малярію. 30% сирійських біженців віком 45 років мають хронічні захворювання, включаючи діабет, серцево-судинні захворювання та рак. На думку йорданських медиків деякі захворювання, на які хворіють сирійські біженці, представляють небезпеку для системи охорони здоров'я Королівства.
5 березня оприлюднено офіційну позицію Йорданії щодо сирійської кризи, у якій йдеться про те, що Королівство не має особливих відносин з жодною стороною сирійського конфлікту. Заяву було зроблено у відповідь на звинувачення, які останнім часом почали лунати у місцевих ЗМІ Королівства стосовно того, що йорданська влада підтримує ту чи іншу сторону конфлікту. Зокрема, з’явилися публікації про те, що Йорданія підтримує нинішній сирійський режим, зокрема забезпечує Сирію пальним, яке використовується для заправки військової техніки. Інші публікації містять інформацію, що нібито Збройні сили Йорданії активно співпрацюють з іноземними військовими й тренують сирійських опозиційних бойовиків. Як зазначив речник йорданського уряду С.Маайте, всі ці публікації суперечать одна одній й Королівство дотримується нейтральної позиції та зацікавлене у врегулюванні сирійської кризи дипломатичними шляхами.
5-6 березня відбувся офіційний візит Короля Йорданії Адбалли ІІ та Королеви Ранії до Туреччини. Під час візиту Абдаллу ІІ супроводжувала делегація у складі Голови Королівського двору Ф.Таравне, Спікера Нижньої палати парламенту С.Срура, Міністра закордонних справ Н.Джуде, Директора Королівського офісу І.Фахурі та інших високопосадовців Королівства.
У рамках візиту відбулися переговори між йорданським монархом та Президентом Туреччини А.Гюлем, у ході яких було обговорено широкий спектр питань, зокрема двостороннього співробітництва та останній перебіг подій в регіоні. Основну увагу сторони приділили сирійському питанню.
Король Йорданії разом з Президентом Туреччини відвідали промисловий комплекс з будівництва літаків в Анкарі та розглянули можливість реалізації спільних проектів у сфері авіабудування.
Під час візиту йорданський монарх також провів переговори з Прем’єр-міністром Т.Ердоганом, Міністром закордонних справ А.Давутогли, Спікером турецького парламенту С.Чечиком, а також взяв участь у засіданні турецько-йорданської ділової спілки.
Економіка
3 березня йорданський уряд ухвалив концесійну угоду, підписану з компанією Саудівської Аравії, щодо видобутку нафтоносного сланцю та дистиляції цього продукту. Згідно з угодою саудівська компанія має здійснити попереднє вивчення території в районі Атарат Ум Гадран, де здійснюватиметься видобуток, а також вплив на навколишнє природне середовище від реалізації цього проекту. Саудівська компанія використовуватиме російські технології (UTT-300), які дозволяють отримати на початкових етапах реалізації проекту 2,6 тис. барелів нафти на день й протягом 4-8 років цей обсяг сягне 30 тис. барелів нафти на день. Проект оцінюється в 1,93 млрд. дол. США.
Крім того, уряд Королівства ухвалив угоду з Корейською корпорацією «Глобал Енерджи» про вивчення Мертвого моря та району Ваді Араба на наявність нафтових покладів. Згідно з угодою, корейська корпорація здійснюватиме геологічні вивчення згаданих районів, включаючи сейсмічну перевірку протягом чотирьох років.
5 березня оприлюднено інформацію про лобіювання в йорданському парламенті питання підвищення податків на банківський, телекомунікаційний сектори та видобувну промисловість. Наразі податки на банківський сектор становлять 30% й депутати пропонують підвищити їх до 35%, а також збільшити податки на телекомунікаційні послуги з 24% до 30% й на видобувну промисловість – з 14% до 25%.
6 березня оприлюднено висновки МВФ стосовно економічної ситуації в Йорданії, згідно з якими зростання показників йорданської економіки та повернення дефіциту державного бюджету до рівня попередніх років можливе лише у 2015 році за умови що йорданський уряд дотримуватиметься програми реформування фіскальної системи країни. За попередніми прогнозами МВФ, у 2015 році показник зростання йорданської економіки становитиме 4,5%, в той час як дефіцит державного бюджету країни може зменшитися до 3% від ВВП Королівства. Водночас, енергетичні питання залишаються найбільшою проблемою для йорданської економіки й скасування субсидій на пальне, на думку експертів МВФ, є вірним рішенням йорданського уряду.
6 березня Йорданія розпочала реалізацію телекомунікаційної стратегії, яка включає розширення присутності Інтернет послуг в Королівстві з 63% до 85% до кінця 2017 року. Крім того, планується, що ця стратегія сприятиме збільшенню інвестицій в телекомунікаційний сектор – з 250 млн. дол. США до 450 млн. дол. США. Надходження в державний бюджет від реалізації цієї програми у 2017 році мають сягнути 3,15 млрд. дол. США.
7 березня оприлюднено інформацію про те, що США виділили 50 млн. дол. США на реалізацію програми з підтримання конкурентоспроможності йорданських компаній.
Реалізація програми розпочнеться у квітні поточного року й триватиме 5 років. Вона включатиме навчання й технічну допомогу компаніям у сфері охорони здоров'я, освіти, енергетики та телекомунікаційному секторі.